Analyse: Duolingo, iedereen kan een taal leren

Taal verbindt. Er zijn maar weinig bedrijven met zo'n sterke, aansprekende missie als Duolingo. Met meer dan 2 miljard mensen wereldwijd die digitaal een nieuwe taal leren, bevindt dit bedrijf zich in een enorme markt. Maar is Duolingo ook een goede belegging?

Jasper
Jasper

Het is een van de meest voorkomende leerdoelen van mensen: een nieuwe taal beheersen. Er zijn vele dure cursussen die je hierbij helpen, traditioneel wekelijks vanuit een klaslokaal, zoals we het jarenlang hebben gedaan. Maar er is één bedrijf dat het voor elkaar heeft gekregen om het leren van een taal eenvoudig én leuk te maken: Duolingo.

Met behulp van een handige app en een element van gamification worden gebruikers gestimuleerd om dagelijks te werken aan hun taalkunsten. En omdat het zo laagdrempelig en spelenderwijs voelt, houden gebruikers het veel langer vol dan wanneer ze een taal op de traditionele manier leren.

Inmiddels zijn er maandelijks 88,4 miljoen mensen die de app actief gebruiken, waarvan ruim een kwart (26,9 miljoen) op dagelijkse basis. Met daarbij een score van 4,7 op de Google Play Store en meer dan 500 miljoen downloads is dit bewijs van de enthousiaste gebruikers van Duolingo.

Persoonlijk heb ik ook Duolingo geprobeerd om Zweeds te leren. Ondanks dat ik niet toegewijd was aan mijn leerdoel, heb ik alsnog een paar weken lang dagelijks geoefend met de app. Het biedt een indrukwekkende commerciële cocktail: een van de meest genoemde leerdoelen, gefaciliteerd op een manier waarbij gebruikers graag willen leren en langdurig actief blijven.

Maar dan blijft de hamvraag altijd: maakt een geweldig product het ook een uitstekende investering? Dat zijn twee verschillende dingen.

De koers van Duolingo is het afgelopen jaar met +70% gestegen, waardoor het bedrijf nu een marktkapitalisatie heeft van bijna $10 miljard. Na de IPO in 2021, tegen een koers van $102 per aandeel, heeft het bedrijf een aanzienlijk rendement opgeleverd voor vroege investeerders.

In deze analyse zal ik beoordelen of Duolingo nog steeds een aantrekkelijke belegging kan zijn, of dat het wellicht verstandiger is om te wachten op een beter instapmoment. Dit zal uiteraard gedaan worden aan de hand van een grondige fundamentele analyse van het bedrijf.

Disclaimer: Twan en Jasper hebben beiden geen positie in Duolingo bij publiceren van dit artikel.

Key Summary

Dit zijn de drie belangrijkste conclusies uit deze analyse:

Dit bericht is alleen voor Members

Abonneren

Heb je al een account? Inloggen