Wil je nu een Uber bestellen? Dan open je de Uber-app. Wil je iets afrekenen? Dan open je je bankapp. Wil je eten bestellen? Dan open je de app van Uber Eats of Just Eat.
Maar wat als er een app zou bestaan waarin jouw tien meestgebruikte apps in één gecombineerd zijn?
Het is iets wat wij in het Westen helemaal niet kennen: een zogeheten "superapp". Eén app die je toegang geeft tot een Zwitsers zakmes aan nuttige functies op je smartphone. Vaak krijg je hiermee ook mooie kortingen of voordelen, waardoor het gebruik van zo’n app een no-brainer wordt.
In Azië lopen ze hiermee voorop. In China heb je WeChat, de bekendste superapp ter wereld. Taxiritjes boeken, bestellen in webshops – het is zelfs de regionale variant van WhatsApp – en nog veel meer.
Maar er is nóg zo’n superapp, en die domineert Zuidoost-Azië al meerdere jaren. Zelfs Twan geeft toe dat hij niet zonder deze app kon tijdens zijn rondreis. We hebben het natuurlijk over Grab.
Dit Singaporese techbedrijf, ooit begonnen als een simpele taxi-app, is uitgegroeid tot een miljardenbedrijf dat actief is in acht landen en dagelijks miljoenen gebruikers bedient.
Met indrukwekkende groeicijfers, een sterke kaspositie en een focus op winstgevendheid lijkt Grab klaar om te profiteren van de explosieve groei van de digitale markt in Zuidoost-Azië.
Het aandeel is sinds 2021 beursgenoteerd en valt vooral op door de hoge klanttevredenheid. Met een score van 4,8 sterren op de Google Play Store, gebaseerd op 14 miljoen reviews, spreekt het voor zich.
Sinds de IPO in 2021 is de koers hard gedaald, maar recentelijk hersteld met een stijging van +71% YTD.
Is dit een gevalletje 'mosterd na de maaltijd,' of kan dit bedrijf de komende jaren nog veel belangrijker worden? Tijd voor een deepdive.
Key summary
Dit zijn drie belangrijke conclusies uit het artikel: