Reizen door de ruimte, een menselijke kolonie op de maan of zelfs op Mars—wie is daar niet mee opgegroeid? Van sciencefictionfilms tot Buzz Lightyear, de droom om andere werelden te verkennen zit diep in ons DNA.
Toch voelt die droom nog steeds als een verre toekomstmuziek. De laatste maanlanding was alweer meer dan 50 jaar geleden, en sindsdien lijken we nauwelijks dichterbij te zijn gekomen.
Blijft dit altijd een fantasie? Of staan we op het punt om eindelijk de grenzen van onze eigen planeet te overstijgen?



De droom van Intuitive Machines
Vandaag neem ik een aandeel onder de loep die onze dromen wil brengen naar de realiteit: Intuitive Machines (LUNR). Dit bedrijf wil een van de eerste commerciële spelers worden die maanlandingen niet alleen mogelijk, maar ook winstgevend maakt.
• Enterprise Value: $2.1B
• Industrie: space economy
• Beursgenoteerd: feb 2023, via SPAC
Waar maanmissies vroeger het exclusieve domein waren van NASA en andere ruimteagentschappen, wil Intuitive Machines dit toegankelijk maken voor overheden, bedrijven en zelfs kleine onderzoekers.
Hun technologie brengt wetenschappelijke en commerciële ladingen naar de maan en draait om drie kernservices:
- Lunar Access Services – vrachtvervoer naar de maan
- Orbital Services – satellietonderhoud en positionering
- Lunar Data Services – communicatie en datatransmissie tussen de aarde en de maan
Het einddoel? De maan omtoveren tot een economisch ecosysteem. Denk aan bedrijven die daar experimenten uitvoeren, waardevolle data verzamelen en uiteindelijk zelfs infrastructuur opbouwen.

Achter het stuur staat CEO Steve Altemus, een veteraan met ruim 20 jaar ervaring in de ruimtevaart, onder andere bij NASA. Met een 86% "approval rate" op Glassdoor, mag je stellen dat (voormalig) werknemers erg tevreden met hem zijn.
Eerste Amerikaanse maanlanding sinds 1972
Dit nieuws had ik helemaal gemist, maar Intuitive Machines schreef op 22 februari 2024 geschiedenis met hun IM-1 missie.
Hun maanlander Nova-C (ook wel "Odysseus" genoemd) zette succesvol voet op de zuidpoolregio van de maan—de eerste zachte landing door een Amerikaans voertuig sinds Apollo 17 in 1972.

Wat maakte deze prestatie zo bijzonder?
Odysseus gebruikte een zelf ontwikkeld methalox voortstuwingssysteem (vloeibaar methaan + zuurstof), de eerste keer dat zoiets succesvol werd ontstoken in de diepe ruimte.
Na een reis van 600.000 mijl landde Odysseus op minder dan een mijl van het beoogde Malapert A-landingsgebied. Geen enkel ander voertuig is ooit zo zuidelijk op de maan geland.
De lander verzamelde en verstuurde meer dan 350 megabytes aan wetenschappelijke en technische data, afkomstig van zowel NASA als commerciële klanten.
De lander voldeed ruimschoots aan de missie-eis van 144 operationele uren op het maanoppervlak.
Wat deze missie extra interessant maakt, is het businessmodel erachter. In plaats van de traditionele ruimtevaartbudgetten heeft Intuitive Machines een vastprijs-prestatiecontract met NASA, waardoor ze efficiënt en kosteneffectief kunnen werken.
Dit maakt maanlandingen niet alleen technologisch haalbaar, maar ook economisch interessant. Daarover straks natuurlijk meer in deze analyse: zit er een sterk businessmodel achter?
De volgende maanmissie staat al in de planning. IM-2 en IM-3 worden nóg ambitieuzer en brengen meer commerciële vracht naar de maan.
Wordt dit een multibagger?
Ben je al enthousiast? Hebben we hiermee een potentiële multibagger te pakken? In deze deepdive neem ik je stapsgewijs mee in mijn analyse voor Intuitive Machines:
- Kansen en uitdagingen
- Wat vinden de analisten?
- Wie zijn de concurrenten?
- Is het aandeel aantrekkelijk?
- Conclusie: noedels of steak?
Overigens, is dit een sector waar jij veel van verwacht? Goed nieuws, want komende zaterdag duiken we nog dieper in op de wondere wereld van de Space Economy, als nieuwste artikel in de #FRONTIER serie.

Key summary
Dit zijn drie belangrijke conclusies uit het artikel: