We haten ze allemaal, maar kunnen – en eerlijk gezegd, willen – niet zonder: digitale advertenties. Die irritante 30-seconden video's voordat je eindelijk je YouTube-video kunt kijken, of die vervelende pop-ups terwijl je gewoon een artikel over je favoriete voetbalclub wilt lezen.
Heb jij ooit iemand horen zeggen: "Wat fijn dat ik deze advertentie mocht zien!"? Nee, ik ook niet. Maar je weet wat het alternatief is: betalen voor content. En als er iets is waar we nog een grotere hekel aan hebben dan advertenties, dan is het wel geld neerleggen voor iets wat we gewend zijn gratis te krijgen.
Daarom is er een bekende uitspraak die precies de kern raakt:
"If you are not paying for the product, you are the product.'
Tien jaar lang zat ik midden in de digitale advertentiewereld. Ik heb de markt zien veranderen van handmatig kleine bannertjes inboeken naar volledig geautomatiseerde advertentieplatforms die nu de dienst uitmaken.
En in die transitie is een partij als één van de grotere winnaars uit de bus gekomen: The Trade Desk. Eén van de grootste pure-play spelers in deze miljardenmarkt.
Als PLUS-lid kun je verzoeken indienen voor analyses in onze community. Vaak deel ik daar een bekopte analyse, of delen creators hun technische inzichten, en ontstaan er interessante gesprekken tussen leden.
Maar toen Kingsley vorige week vroeg om een fundamentele analyse van dit aandeel, was het voor mij tijd om even een stapje verder te gaan.

Vandaag duiken we dieper in één van de beste adtech-spelers op de markt!
Key summary
Dit zijn drie belangrijke conclusies uit het artikel: