Unity is zonder twijfel een van de belangrijkste bedrijven in de moderne entertainmentindustrie. Als toonaangevend softwarebedrijf is Unity gespecialiseerd in de ontwikkeling van 3D-creaties en in sectoren zoals virtual reality, augmented reality en cinematics.
Hun vlaggenschipproduct, de Unity Engine, is een creatief ontwikkelplatform dat ontwerpers en ontwikkelaars in staat stelt om indrukwekkende 3D-content te creëren. Op dit gebied heeft Unity slechts één directe concurrent: de Unreal Engine van Epic Games, een privébedrijf.
Unity staat al geruime tijd op mijn lange lijst van tech-groeiaandelen. Het is een dominante speler in de markt, heeft aanzienlijke omzetgroei doorgemaakt in de afgelopen jaren en opereert in een sector die naar verwachting alleen maar groter zal worden in de komende jaren.
Desondanks staat het aandeel van Unity onder druk en behoort het tot een van de weinige techbedrijven met een negatief rendement over de afgelopen twaalf maanden. Hoe kan dat? Is dat gerechtvaardigd? En zijn de uitdagingen waarmee Unity wordt geconfronteerd oplosbaar, of is er sprake van diepere problemen binnen het bedrijf? Deze vragen zullen uiteraard worden besproken in deze analyse.
Disclaimer: Jasper en Twan hebben beiden geen positie in Unity op moment van publicatie.
Key Summary
Dit zijn de drie belangrijkste conclusies uit deze analyse: