Hoe vanzelfsprekend is een eindejaarsrally?

We staan alweer aan het begin van de laatste twee maanden van het jaar. Vaak is dit de tijd waarin de financiële media het weer gaan hebben over de befaamde "eindejaarsrally". Waar komt dit vandaan en heeft dit fenomeen eigenlijk nog wel poten om op te staan?
Hoe vanzelfsprekend is een eindejaarsrally?

De term eindejaarsrally in de financiële markten verwijst naar het fenomeen waarbij aandelenkoersen aan het einde van het jaar vaak stijgen, met soms een uitloop naar de eerste beursdagen van het nieuwe jaar.

Deze rally wordt en werd ook wel liefkozend de Santa Claus Rally genoemd, waarmee oorspronkelijk gedoeld werd op de koersstijgingen tijdens de laatste vijf handelsdagen van december en de eerste twee handelsdagen van januari. Toch denk ik dat veel mensen een rally, in de huidige tijd, wat breder trekken dan een korte spurt van een week.

November en december worden dan vaak gezien als de periode om de start van een eindejaarsrally te mogen verwachten. Ik ga kijken of het echt zo is en wat de waarschijnlijkheid is, op basis van data uit de laatste jaren, dat de laatste twee maanden van het jaar een belegger een (bovengemiddeld) positief eindresultaat kunnen geven.

Key summary

Dit zijn drie belangrijke conclusies uit het artikel:

Verder lezen? Ga voor PLUS


Gratis en meteen inspiratie krijgen?

Je krijgt direct toegang tot alle DLT Free artikelen én je ontvangt wekelijks een waardevolle nieuwsbrief. Volledig gratis.
Geweldig! Controleer je inbox en klik op de link om je abonnement te bevestigen.
Fout! Voer een geldig e-mailadres in