Elon Musk, you hate him or you love him. Je hebt Tesla "believers" en degenen die er niets mee hebben. En vergeet dan ook niet dat er veel mensen zijn die Tesla als autobedrijf beschouwen en de andere helft als technologiebedrijf.
Die laatste tweespalt is overigens wel belangrijk als je naar de waardering kijkt. Volkswagen en Stellantis (met merken als Opel, Citroën, Fiat en Peugeot) hebben een PE-ratio van rond de 3, en BMW dubbel zo hoog, maar nog geen 6. Dat staat wel in schril contrast met de 106 (of forward PE van zelfs 125) van Tesla!
Ik ben het overigens volledig eens met dat Tesla geen autobedrijf is. De batterijopslag biedt veel mogelijkheden, Musk als ondernemer is "great" (al is dat hij vriendjes is met Trump en zelfs een plek in de regering krijgt als hoofd van het ministerie van DOGE....), de uitrol van de Cybertruck is gaande en er zijn kansen met de robotaxi.
Maar ik heb het gevoel dat er al heel veel van dit alles is ingeprijsd in de huidige koers en dat de koers wel iets te ver op de muziek is vooruitgelopen. Daarom wil ik de inleiding afsluiten met een kleine disclaimer: vanwege die enorme waardering en de grafieken die ik hieronder bespreek, heb ik vrijdag een (kleine) shortpositie ingenomen.
Key summary
Dit zijn drie belangrijke conclusies uit het artikel: