Het is eigenlijk een fancy term voor de neiging om directe beloningen te verkiezen boven uitgestelde beloningen, zelfs als die uitgestelde beloningen op de lange termijn veel beter voor ons zijn.
De Marshmallow Test
De Marshmallow-test was een experiment dat in de jaren 1960 werd uitgevoerd door de Amerikaanse psycholoog Walter Mischel en zijn collega's aan de Stanford-universiteit. Het experiment onderzocht de mate van uitgestelde beloning bij kinderen.
Bij de Marshmallow-test kregen kinderen een marshmallow (of een ander soort snoepje) aangeboden en werd hen verteld dat ze het meteen konden opeten, maar als ze konden wachten totdat de onderzoeker terugkwam, zouden ze een extra marshmallow krijgen.
Het doel was om te zien of kinderen de directe beloning van één marshmallow konden weerstaan om zo een grotere beloning (twee marshmallows) op lange termijn te ontvangen.
De resultaten van de Marshmallow-test waren opvallend. Sommige kinderen konden de verleiding niet weerstaan en aten meteen de marshmallow op, terwijl andere kinderen in staat waren om te wachten en zo de beloning te vergroten.
Wat nog interessanter was, was dat vervolgonderzoek aantoonde dat de kinderen die in staat waren om te wachten op de tweede marshmallow later in het leven vaak succesvoller waren op verschillende gebieden, zoals academische prestaties, sociaal functioneren en gezondheid.
De Marshmallow-test was een experiment dat in de jaren 1960 werd uitgevoerd door de Amerikaanse psycholoog Walter Mischel en zijn collega's aan de Stanford-universiteit. Het experiment onderzocht de mate van uitgestelde beloning bij kinderen.
Bij de Marshmallow-test kregen kinderen een marshmallow (of een ander soort snoepje) aangeboden en werd hen verteld dat ze het meteen konden opeten, maar als ze konden wachten totdat de onderzoeker terugkwam, zouden ze een extra marshmallow krijgen.
Het doel was om te zien of kinderen de directe beloning van één marshmallow konden weerstaan om zo een grotere beloning (twee marshmallows) op lange termijn te ontvangen.
De resultaten van de Marshmallow-test waren opvallend. Sommige kinderen konden de verleiding niet weerstaan en aten meteen de marshmallow op, terwijl andere kinderen in staat waren om te wachten en zo de beloning te vergroten.
Wat nog interessanter was, was dat vervolgonderzoek aantoonde dat de kinderen die in staat waren om te wachten op de tweede marshmallow later in het leven vaak succesvoller waren op verschillende gebieden, zoals academische prestaties, sociaal functioneren en gezondheid.
Waarom beïnvloedt het ons zo hardnekkig?
Nu vraag ik me vaak af waarom we zo geprogrammeerd zijn om het hier en nu te verkiezen in plaats van te wachten op iets beters. Dat schijnt veel te maken te hebben met onze hersenen. Onze hersenen zijn zeer goed in het reageren op directe prikkels en beloningen. Het voelt goed om meteen iets te krijgen waar we naar verlangen, omdat onze hersenen ons vertellen dat we het verdienen. We krijgen meteen die dopamine-shot en dat voelt geweldig!
Verder lezen? Meld je gratis aan
Heb je al een account? Inloggen